Slagelse

Sammen kan vi skabe: Udvikling i SLAGELSE

Udvikling af Slagelse by og bymidte har stået stille i lang tid. Slagelses bymidte trænger til en opgradering, og det vil Venstre bakke op.

1. Udvikle bymidten

Projektet “De 12 torve”, som kommunen udvikler i samarbejder med Business Slagelse, Slagelse Bymidtegruppe og en række andre aktører, er et visionært projekt, som vi gerne ser udmøntet. Særligt fordi projektet tager højde for lokal handel, attraktivt studiemiljø, grønt miljø i bymidten og flere parkeringsmuligheder.

2. Binde stationen og byen sammen

Venstre vil være med til at udvikle området fra Slagelse station til bymidten, så de studerende møder både skole, koncertsal, shoppingcentre, bymidte og cafe- og natteliv.

3. Understøtte detailhandlen

Venstre vil sikre, at Slagelse fortsat kan have et levende miljø i bymidten, som skal udvikle sig samtidig med, at de meget store forretninger som bilforhandlere, gulvfirmaer og lignende udvikler området tæt på omfartsvej og motorvej. Det sikrer, at vi fremover har en god variation af butikker og restaurationer i centrum samtidig med, at de forretninger, der kræver stor trafik og logistik, kan få plads og let adgang.

4. Etablering af et centralt parkeringshus

I Venstre vil vi etablere et parkeringshus på nordsiden af stationen til pendlere og de studerende på de nærliggende uddannelser. Det vil samtidigt skabe en langt mere sikke – og mindre - biltrafik på Sdr. Stationsvej.

5. Sikre parkeringspladser

Den store aktivitet i Slagelse gør, at parkeringspladser er blevet en udfordring. Derfor kigger vi naturligvis på, hvordan vi kan løse den udfordring. Venstre har ladet sig inspirere af flere andre byers løsninger og arbejder for placering af nye parkeringspladser tæt på, men lige uden for bymidten.

6. Understøtte pendlerlivet

Pendlerbyen Slagelse har en helt central betydning. Slagelse er tæt på motorvej med gode togforbindelser til København og Odense. Derfor har Slagelse og hele vores område utroligt mange pendlere, der hver dag tager på arbejde i hovedstaden eller Odense. Det skal vi sætte pris på, og det skal vi sørge for, at vores borgere fortsat har lyst til. Det gør vi gennem spændende og moderne bosætningsformer. Vi har både byliv, skov, strand og åbent land - vi har skoler i topklasse og fritidsliv i stor mængde og variation. Det skal vi markedsføre meget bedre, så alle kan se, hvor godt et sted vi har.

7. Gøre Slagelse til en studieby i topklasse

I Slagelse er der både studieboliger, ungdomsboliger samt familieboliger på vej. Men vi skal blive langt bedre til at tilbyde områder, hvor der kan etableres boliger af forskellige typer. Især tæt på tog- og motorvejsforbindelser og tæt på uddannelsesinstitutioner.